a közúti közlekedés szabályairól (részlet):
43. § (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni...
Ezt már akkor megpróbáltam értelmezni. Persze az oktató megmondta a frankót. Hülye vagyok és értetlen (nem volt egy szívbajos ember).
Mindig is hadilábon álltam a függvényekkel, de ez már akkor gyanús volt. Azóta elvégeztem egy informatikai főiskolát, eltelt több mint 10 év, de még mindig értetlenül állok a dolog előtt. Naponta figyelem, hogy miként szegik meg a járművezetők a gyalogosokkal szembeni közúti közlekedés szabályait. Kivétel nincs! A rend csodás őrei ugyan ezt teszik nap, mint nap. Látom, mert a yard mellett lakom.
Most ugyan úgy, mint akkor megpróbálom a dolgot matematikai úton megközelíteni: A féktáv mindig négyzetesen arányos a sebességgel, ez tény. Ezt is a tanfolyáson tanultam és el is fogadtam.
Azaz függvényként így néz ki: f(x)=xˇ2 (efiksz egyenlő iksznégyzet).
Ebből adódik, hogy fordítva is igaz, ha a féktávhoz akarjuk a sebességet kiszámolni: f(x)=1/xˇ2 (efiksz egyenlő egy per iksznégyzet)
Értelemszerűen, mindkét esetben x pozitív egész szám kell, hogy legyen, hisz nem tolatva közlekedünk.
Ez szemléltetve így néz ki:
(bocsi a hevenyészett ábráért)
Ebből is látszik, hogy a zebrát végtelenül meg fogjuk közelíteni, de ekkor már végtelenül alacsony sebességgel fogunk haladni. Ami lényeg, hogy ahogy a függvény nem éri el az x tengelyt, úgy mi sem fogjuk soha elérni a gyalogátkelőhelyet. Ezért is van az, hogy ha bárki kilép elénk a zebrán és elgázoljuk, akkor bárhogy is legyen, mi leszünk a hibásak. Szerintem, neki kellene állni a tisztelt rend őreinek és megbírságolni minden járművezetőt, aki ráhajt egy gyalogátkelőre, hisz ezzel megsértette a fenti rendeletet. Végre egy lehetőség a relatív gyorshajtás bizonyítására baleset bekövetkezte nélkül.